کلمه کلیدی خود را وارد کنید

گزارش عملکرد فرایند کلاسهای مجازی

در این گزارش برآنیم تا مسیری که در دو ماه اسفند و فروردین طی کرده­‌ایم را ترسیم کنیم. قطعا یکی از اولین اقداماتی که باید برای بهبود مسیر پیش­رو انجام دهیم، بررسی فعالیت­های گذشته است تا بتوانیم آن­ها را بهتر ببینیم، نقد کنیم و تصمیمات جایگزین بگیریم.

 

 کلاس­های (آنلاین)

از اسفند به دنبال بستری برای ارتباط مجازی و برگزاری کلاس در فضای مجازی گشتیم و با مشورت دوستان و همکاران دیگر،‌ در نهایت سایت رومیت را انتخاب کردیم و اولین جلسه کلاس مجازی در این سایت را اسفند برگزار کردیم. در ابتدای کار با این فضا مسائل زیادی داشتیم، از جمله اینکه هم دانش­‌آموزان و هم معلمان تجربه کار در این فضا را نداشتند و دشواری­هایی را تجربه می­کردند. برای حل این مشکلطرح پشتیبانی از کلاس­های درس را اجرا کردیم. به این شکل که در زمان برگزاری هر کلاس، به جز معلم کلاس، یک نفر دیگر از کادر مدرسه در کلاس حضور پیدا می­کرد تا هم در مسائل فنی به معلم کمک کند و هم بتواند مشکلات فنی دانش‌­آموزان را بیرون از کلاس پیگیری کند که کلاس جریان خود را داشته باشد. این فرآیند با اینکه بار اجرایی زیادی بر روی کادر مدرسه داشت، اما باعث شد کیفیت کلاس­ها از همان روزهای اول در حد قابل قبولی باشد و به مرور بهتر هم بشود.

همچنین برای داشتن اطمینان از اینکه هیچ دانش­‌آموزی به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی، کلاس­های آنلاین را از دست ندهد، فیلم کلاس­های ضبط شده در سایت رومیت قرار می­گیرد تا دانش‌آموزانی که به هر دلیلی در کلاس غایب بوده‌­اند بتوانند با مراجعه به فیلم کلاس از آن استفاده کنند. البته این فیلم­ها حتی برای دانش‌­آموزانی که در کلاس حضور داشتند هم کارکرد مرور و تعمیق دروس را دارد.

 

برگزاری آزمون های آنلاین و آفلاین:

معلمان محترم سنجش دانش آموزان و ارزیابی یادگیری ایشان را از ارکان و بخش های مهم آموزش می دانند. به گونه ای که معتقدند هر بخشی از طرح درس ایشان باید مورد ارزیابی قرار گیرد. در فضای حال حاضر و مقتضیات مدرسه مجازی، معلمان، آزمون های خود را به صورت آفلاین در فضاهای ارتباطی با دانش آموزان و دریافت بازخورد از ایشان برگزار می نمایند. همچنین با استفاده از پلتفرم ((منتا)) و برخی نرم افزارهای دیگر  اقدام به برگزاری آزمون آنلاین و ارائه بازخورد سریع در اسرع وقت به دانش آموزان نموده اند.

 

ویدئوهای آفلاین:

بخشی خوبی از تدریس معلمان گرامی از طریق ضبط و ویرایش ویدئوهای آموزشی صورت  می گیرد. به گونه ای که ایشان از طرح درس خود با استفاده از تجهیزات کامپیوتری، ویدئویی ضبط نموده و در کانال های اطلاع رسانی مدرسه بارگذاری می نمایند. این ویدئوها در کانالهای پیام رسان تلگرام و شاد مدرسه بارگذاری می شود. دانش آموزان ملزم به مشاهده ویدئوهای آموزشی می باشند به طوری که بسیاری از کلاس های آنلاین برگزار شده مبتنی بر رفع اشکال از ویدئوهای آموزشی آفلاین می باشد. همچنین کلاسهای آنلاینی که در ساعات مقرر برگزار می شوند نیز ضبط شده و به صورت آفلاین در اختیار دانش آموزان قرار می گیرند. استمداد از ویدئوهای آفلاین می تواند بسیار مشکل گشا در مواقعی باشد که دانش آموزان با مشکلات اینترنت و ارتباط با کلاس آنلاین مواجه می گردند.

 

ارزشیابی

از ابتدای شروع آموزشی مجازی، تقریبا به صورت همزمان، مسئله ارزشیابی مجازی هم مد نظر معلمان بود. در نیمه ابتدایی اسفند، همچنان ارزشیابی معلمان از فعالیت­های دانش ­آموزان، بیشتر از جنس بررسی و تصحیح کاربرگ­های دانش‌­آموزان و یا برگزاری امتحان­هایی به صورت کاغذی در منزل بود.

 

 بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانش ­آموزان

تا پیش از تعطیلات سراسری مدارس و در زمان­های تعطیلی مقطعی مدارس در مواقع آلودگی هوا و غیره، کانال­های مدرسه روی پیام­رسان­های تلگرام و بله، بستر ارتباط مجازی معلمان با دانش ­آموزان بود. اما با شروع این تعطیلات گسترده بر آن شدیم که برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد کانال مدرسه –که احتمال گم شدن مطالب را زیاد می­کرد –بسترهای دیگری برای ارتباط معلمان با دانش ­آموزان پیدا کنیم. ضمن اینکه در این مقطع، به جز نیاز به بستری برای ارسال مواد آموزشی از طرف معلمان برای دانش ­آموزان، نیازمند مسیری برای ارسال تکالیف دانش ­آموزان به معلمان داشتیم. در این وضعیت، پیام­رسان واتساپ به یک دلیل مهم انتخاب شد. آن هم اینکه در دسترس همه خانواده­ ها و معلمین بود و نگرانی از بابت جاماندن هیچ کدام از بچه­ ها نداشتیم. بنابراین در همان هفته اول اسفند، تعدادی گروه برای اطلاع ­رسانی­ های عمومی و همچنین برای درس­های خاص، روی واتساپ ساخته شد و همه دانش ­آموزان عضو این گروه­ها شدند. برای ارسال تکالیف هم در مواردی دانش­ آموزان تکالیف را شخصا به معلمین ارسال می­کردند.