در این گزارش برآنیم تا مسیری که در دو ماه اسفند و فروردین طی کردهایم را ترسیم کنیم. قطعا یکی از اولین اقداماتی که باید برای بهبود مسیر پیشرو انجام دهیم، بررسی فعالیتهای گذشته است تا بتوانیم آنها را بهتر ببینیم، نقد کنیم و تصمیمات جایگزین بگیریم.
کلاسهای (آنلاین)
از اسفند به دنبال بستری برای ارتباط مجازی و برگزاری کلاس در فضای مجازی گشتیم و با مشورت دوستان و همکاران دیگر، در نهایت سایت رومیت را انتخاب کردیم و اولین جلسه کلاس مجازی در این سایت را اسفند برگزار کردیم. در ابتدای کار با این فضا مسائل زیادی داشتیم، از جمله اینکه هم دانشآموزان و هم معلمان تجربه کار در این فضا را نداشتند و دشواریهایی را تجربه میکردند. برای حل این مشکلطرح پشتیبانی از کلاسهای درس را اجرا کردیم. به این شکل که در زمان برگزاری هر کلاس، به جز معلم کلاس، یک نفر دیگر از کادر مدرسه در کلاس حضور پیدا میکرد تا هم در مسائل فنی به معلم کمک کند و هم بتواند مشکلات فنی دانشآموزان را بیرون از کلاس پیگیری کند که کلاس جریان خود را داشته باشد. این فرآیند با اینکه بار اجرایی زیادی بر روی کادر مدرسه داشت، اما باعث شد کیفیت کلاسها از همان روزهای اول در حد قابل قبولی باشد و به مرور بهتر هم بشود.
همچنین برای داشتن اطمینان از اینکه هیچ دانشآموزی به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی، کلاسهای آنلاین را از دست ندهد، فیلم کلاسهای ضبط شده در سایت رومیت قرار میگیرد تا دانشآموزانی که به هر دلیلی در کلاس غایب بودهاند بتوانند با مراجعه به فیلم کلاس از آن استفاده کنند. البته این فیلمها حتی برای دانشآموزانی که در کلاس حضور داشتند هم کارکرد مرور و تعمیق دروس را دارد.
برگزاری آزمون های آنلاین و آفلاین:
معلمان محترم سنجش دانش آموزان و ارزیابی یادگیری ایشان را از ارکان و بخش های مهم آموزش می دانند. به گونه ای که معتقدند هر بخشی از طرح درس ایشان باید مورد ارزیابی قرار گیرد. در فضای حال حاضر و مقتضیات مدرسه مجازی، معلمان، آزمون های خود را به صورت آفلاین در فضاهای ارتباطی با دانش آموزان و دریافت بازخورد از ایشان برگزار می نمایند. همچنین با استفاده از پلتفرم ((منتا)) و برخی نرم افزارهای دیگر اقدام به برگزاری آزمون آنلاین و ارائه بازخورد سریع در اسرع وقت به دانش آموزان نموده اند.
ویدئوهای آفلاین:
بخشی خوبی از تدریس معلمان گرامی از طریق ضبط و ویرایش ویدئوهای آموزشی صورت می گیرد. به گونه ای که ایشان از طرح درس خود با استفاده از تجهیزات کامپیوتری، ویدئویی ضبط نموده و در کانال های اطلاع رسانی مدرسه بارگذاری می نمایند. این ویدئوها در کانالهای پیام رسان تلگرام و شاد مدرسه بارگذاری می شود. دانش آموزان ملزم به مشاهده ویدئوهای آموزشی می باشند به طوری که بسیاری از کلاس های آنلاین برگزار شده مبتنی بر رفع اشکال از ویدئوهای آموزشی آفلاین می باشد. همچنین کلاسهای آنلاینی که در ساعات مقرر برگزار می شوند نیز ضبط شده و به صورت آفلاین در اختیار دانش آموزان قرار می گیرند. استمداد از ویدئوهای آفلاین می تواند بسیار مشکل گشا در مواقعی باشد که دانش آموزان با مشکلات اینترنت و ارتباط با کلاس آنلاین مواجه می گردند.
ارزشیابی
از ابتدای شروع آموزشی مجازی، تقریبا به صورت همزمان، مسئله ارزشیابی مجازی هم مد نظر معلمان بود. در نیمه ابتدایی اسفند، همچنان ارزشیابی معلمان از فعالیتهای دانش آموزان، بیشتر از جنس بررسی و تصحیح کاربرگهای دانشآموزان و یا برگزاری امتحانهایی به صورت کاغذی در منزل بود.
بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانش آموزان
تا پیش از تعطیلات سراسری مدارس و در زمانهای تعطیلی مقطعی مدارس در مواقع آلودگی هوا و غیره، کانالهای مدرسه روی پیامرسانهای تلگرام و بله، بستر ارتباط مجازی معلمان با دانش آموزان بود. اما با شروع این تعطیلات گسترده بر آن شدیم که برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد کانال مدرسه –که احتمال گم شدن مطالب را زیاد میکرد –بسترهای دیگری برای ارتباط معلمان با دانش آموزان پیدا کنیم. ضمن اینکه در این مقطع، به جز نیاز به بستری برای ارسال مواد آموزشی از طرف معلمان برای دانش آموزان، نیازمند مسیری برای ارسال تکالیف دانش آموزان به معلمان داشتیم. در این وضعیت، پیامرسان واتساپ به یک دلیل مهم انتخاب شد. آن هم اینکه در دسترس همه خانواده ها و معلمین بود و نگرانی از بابت جاماندن هیچ کدام از بچه ها نداشتیم. بنابراین در همان هفته اول اسفند، تعدادی گروه برای اطلاع رسانی های عمومی و همچنین برای درسهای خاص، روی واتساپ ساخته شد و همه دانش آموزان عضو این گروهها شدند. برای ارسال تکالیف هم در مواردی دانش آموزان تکالیف را شخصا به معلمین ارسال میکردند.