کلمه کلیدی خود را وارد کنید

بچه های بد عادت در بوفه مدارس

بوفه مدارس برای دانش آموزان نسل قبل، یادآور خرید های باعجله، هل دادن های جسورانه، بالا رفتن از سر و کول هم مدرسه ای ها پشت پنجره کوچک بوفه، تکرار نام خوراکی مورد نظر با صدای بلند و خوردن آن در چند دقیقه باقیمانده از زنگ تفریح است.

بوفه مدارس برای نسل جدید دانش آموزان نیز تصاویری است مشابه همین صحنه های قدیمی با این فرق که حالا تعداد خوراکی های ناسالم که بچه ها حاضرند به هر قیمتی آن را بخرند، بیشتر شده است.

دانش آموزان امروز نسبت به بچه های نسل قبل، پول بیشتری نیز در اختیار دارند و همین است که برخلاف گذشته، دست دانش آموزان برای خرید خوراکی باز است. بوفه های مدارس نیز درست به همین علت پررونق است و در نبود نظارت های دقیق و مستمر، مواد خوراکی را عرضه می کنند که ارزش غذایی ندارد.

فهرست خوردنی هایی که برای سلامت دانش آموزان مضر است، بلندبالاست؛ از چیپس و پفک و سوسیس و کالباس گرفته تا فلافل، همبرگرهای بدون بسته بندی، آبمیوه های صنعتی و شکلات های کشدار و چسبناک که مخرب دندان هاست. اما همه این خوراکی ها با این که در زیان آور بودنشان تردیدی نیست، در بوفه های مدارس فروخته می شود و شکم دانش آموزان گرسنه را پر می کند.

نظارت ها ضعیف است

گرسنگی دانش آموز صبحانه نخورده ای که کلاس درس را به امید زنگ تفریح تحمل می کند معمولا با خوراکی های ناسالمی فرو می نشیند که اگر چه شکم را پر می کند و مزه خوبی در دهان باقی می گذارد، اما بی خاصیت است و مواد مغذی را به سلول ها نمی رساند.

خانواده، حلقه مهم آموزش

خانواده های پرمشغله امروز که در بسیاری از آنها مادر و پدر همزمان با هم کار می کنند بیشتر از آن که به کیفیت غذا فکر کنند دنبال غذایی هستند که سریع آماده شود و درست کردنش زحمت کمتری داشته باشد.

بازار پررونق فست فودها محصول همین شتابزدگی خانواده هاست که حتی در خانه هایی که مادر در آن خانه دار است و فرصت برای طراحی سبد غذایی خانواده را دارد نیز رسوخ کرده است. طبیعی است کودکی که در چنین خانواده هایی رشد می کند و به مدت شش سال ذائقه اش به سمت خوراکی های کم ارزش متمایل می شود، وقتی به مدرسه می رود نیز دنبال همان ذائقه آشنا می رود و هنگامی که خوراکی های مورد پسندش را در بوفه مدرسه پیدا می کند، مشتری آن می شود.

پس پیداست برای تغییر شرایط فعلی، خانواده ها و مدارس باید دوشادوش هم حرکت کنند و هر دو در جهتی یکسان به کودکان آموزش بدهند. بدخوری در بین مردم کشور ما عادتی تقریبا همه گیر است و آن طور که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به فارس می گوید، 7 درصد کودکان ایرانی سوءتغذیه دارند، کودکانی که یا بد غذا می خورند یا چاق هستند و کم وزنی و کوتاه قدی دارند، یعنی چهار معضلی که با عادت های تغذیه ای آنها ارتباط مستقیم دارد و اگر خانواده و مدرسه همچنان نسبت به این موضوع بی توجه باشند، کودکان بیشتری را درگیر خواهد کرد.

خوراکی های ناسالم با بدن چه می کند؟

چیپس و پفک و بقیه تنقلات شور گرچه خوش خوراک و خوشمزه است، اما به علت آغشته بودن به نمک برای بدن مضراست. مضر بودن این خوراکی ها به این علت است که وقتی میزان نمک در بدن بالا می رود، بدن آب زیادی نگه می دارد و در نتیجه حجم مایعات بدن افزایش می یابد. علت این که نمک، فشار خون را بالا می برد نیز همین است. این وضع با بیماری عروق کرونری قلب و سکته مرتبط است چون وقتی مقادیر زیادی از مایع در مغز جریان می یابد خطر ضعف در عروق خونی مغز، احتمال پارگی و بروز سکته بالا می رود و این خطری است که طرفداران چیپس، پفک و خوراکی های شور را تهدید می کند.

سوسیس و کالباس نیز نمک زیادی دارد و چون برخی از انواع آن، دودی، تند و ادویه دار است جذب کلسیم پروتئین در بدن را کاهش می دهد که در نتیجه استمرار این وضع، احتمال بروز پوکی استخوان زیاد است. این در حالی است که بیشتر این محصولات از گوشت سفید یا قرمز تولید نمی شود بلکه محتوی برخی اعضای دام مثل ریه، طحال، مثانه، نخاع، بافت های غده ای، سنگدان، رگ و پی، پوست، گوشت کله و چربی های احشایی است که ارزش غذایی کمی داشته و مملو از چربی های مضر است.